Metų lietuviškos muzikos leidinių TOP 10

trigrasio metu top 10-3

Vietoje įprastos metus reziumuojančios įžangos, 2018-uosius šalies muzikoje skelbiame, kaip šį fenomeną bevertintume, trepo metais. Suskaičiavome netgi penkis naujos šio žanro atstovų kartos albumus: Flying Saucer GangColors.‘, Free FingaPick Up Line’, Keanu Blunt & Free FingaMAX PAIN’, Wite KattVienasvienas‘, IYEAJAIAI‘, ir teko nugirsti apie iki metų galo pasirodysiantį OG Version miksteipą.

Ką gi, tebūnie, nors kyla rimtų abejonių, ar po metų ši karštinė dar išlaikys tokias paklausias ir produktyvias pozicijas, tuo tarpu topą sudarėme iš daugiau išliekamosios vertės turinčių muzikinių pastangų, iš kurių kai kurias jau esame aprašę:

10. Timid KookyTanzenhttps://suntantistrigrasis.com/2018/08/07/timid-kooky-tanzen/

9. FUMELuminance — kartu su Sraigės Efektu ir Vilkduja, vienas iš trijų 2018-aisiais Suru Records paleistų albumų. Lietuva niekada neturėjo stiprios ambient/IDM/glitch linijos, todėl šiemet, kartu su aukščiau atsidūrusiomis Bionics, verta paminėti šį jau patikimiau užmaišytą tirpalą, nors ir piktnaudžiaujantį panašios garsinės prigimties nustatymais, nusėdančiais į korozijos apimtą lygią baltą sieną, kurią galutinai sutrupinus, suūbauja senas geras miesto gaudesys. Glitch‘inės įtampos statybos su modernios klasikos klavišais, pramaišiui įskiepytais neimponuojančiu minimalizmu, o siekis leidiniui suteikti išlaikyto vientisumo su industriniais prasklaidymais, deja, kartoja jau nukartotą ir ‘Luminance‘ klausą įlaminuoja tik į kelias įtraukias perklausas, po kurių tokia muzika pranyksta šaltojo metų laiko apskliaustyje.

8. Crucial FeaturesKaprizai (EP) — kiek teko dairytis, bene vienintelis nekonfigūruoto hardcore punk albumas šiais metais — gal ir gerai, klausius to, ką scena išspjauna sukantis kelerius metus atgalios. Kaip žinia, ‘Kaprizaiunderground‘u jau niekaip nepavadintinas, o dar ir kliūvančiai įrašytas (ypač būgnai — lyg keptuvėje vartomi blynai), bet nėra kuo stebėtis, kai trijulė dalinasi studiją su No Real Pioneers ir Frank Fitts, kurių kūrybos techninėje dalyje išgirstame susišaukiančius pavyzdžius. Stiprioji pusė: aršaus vokalistės balso kontrolė nuo clean iki scream, paleidžiant tinkančio kimumo, pritylant iki melodingo dainavimo, nors ir dažnai į eilutes sutankinant per daug žodžių (grojant gyvai paprasčiausiai reikiamai neiškvėpuojamų), bet bent jau atsisakyta iki šio EP išleistose dainose užsisukusio vos ne iki nu metal‘iško repavimo įdiegto spoken word (dabar sugaudomo tik ‘Gyvatės‘). Nustebino ir kiek pakilę grojimo bei songwriting‘o įgūdžiai, į trumpas (nei viena neviršija 3 min.) kompozicijas sudedant netikėtų tempo ir riff‘ų (neretai paflirtuojančių su metalu — ‘Ir šuo kariamas‘, ‘Muštynės‘) pokyčių arba trumpų ‘nušokimų’ nuo bendro kūrinio dinamizmo.

7. BionicsCycles — panašu, kad metų elektronika, apie kurią kalbėta ne tiek ir daug. Savo lediniu ambient‘u artima FUME, bet po švelnesnėmis ir apšviestomis labiau downtempo klostėmis, įlendame į motorinę techno kinetiką, suvilgytą genetiškai modifikuotu dub‘u, anuliuojančiu snūduriuojančią elegiją. Panaudoti žodiniai sample‘ai ir vokiškai skaičiuojantis balsas tematiško technologizuoto mechaniškumo nepridėjo, o veikiau bereikalingai atitraukinėjo dėmesį nuo pačios dainose pasklidusios ritminės kaitos, kuri neužstrigo paprastos išeities techno kvadrate, o leido dalį intensyvumo darbo atlikti ir konkretizuotiems tonams, diachroninėmis kryptimis nešamiems tradicinio, bet pabodusio, ilgesingo atmosferiškumo. Kaip ir ‘Luminance‘, ‘Cycles‘ neturi kažkokių pavienių įpleilistinamų stand-out‘ų, tuo reikliai prašydamas atidaus fenomenologiško klausymo, į kurį progą sureaguoti gauna ir kūnas.

6. Thinly Veiled ‘Taste the Plattenbau (EP) — murkdantis mišrioje Pakartot.lt išvietės duobėje, ši siaubinga ir neatitaisomai mentališkai žalinga patirtis atsipirko nenujaustu ir viltingu gitarinės muzikos atradimu — Sonic Youth‘iškas (ypač kreipiant dėmesį į vokalą ‘Egyptology‘ ir gitaros techniką bei tonacijas ‘Thrash‘) rokelis, deminutyvą parenkant tikslingai: archetipinis, bet įsimintinas mažabiudžetinio nuleisto smakro indie pavyzdys, šio statuso nepaleidžiantis visą 16 min. EP takelį, išbedžiotą kukliais priediniais elektronikos čirpimais, o bendro skambesio teisingai nesivarginant šluostyti (už ką galima pagirti ir Daujotą) dabartinio šalies ‘indie‘ standartams.

5. Despotin Fam ‘Toli–Gražu — šių išlikusių senbuvių darbas taip aukštai labiau todėl, kad nieko daugiau išklausomo, kalbant apie arčiau pamatų esantį repą, nebuvo išleista. Šis toli gražu nėra toks sprogus ir turtingas, kaip praėjusysis ‘Vienas‘ (2016), tačiau lietuviškojo Kanye WestVaiperio — pažangi ir preciziškai suformuota produkcija, šįkart neatsispyrusi trap‘o ir auto-tune (šis stebėtinai vykusiai panaudotas tam tinkančiam (prie)dainingam Liežuvio vokalui) priedams, neleidžia nekreipti dėmesio: čia instrumentalai turi daugiau vertės, nei likusiuose 2018-ųjų (t)repo albumuose kartu sudėjus. ‘Toli–Gražu‘ reikšmė atsiveria kaip unifikuojanti bei selektyviai apdairi gija tarp seno ir naujo. Svečiai — vis rečiau girdimas Ade, iš hip-hop į r’n’b/neo-soul nuplasnojusi Cheri (šiemet irgi išleidusi EPBritney‘) ir earworm‘inių kilpų Mesijus — ženklina sąlyginai tolimos žanro vietinės praeities atgarsius, skirtus afišuoti tam tikrą veteraniškumą ir jau pažįstamus, bet rekonstruotus standartus, kurie, deja, tęsia repo įprotį paikokai reaguoti į čia-ir-dabar politiką, apsiribojant populiariu agitacijos už marichuaną, laisvalaikio konsumerizmo komentarų ir parlamentinės politikos penu kritikai, kuri savo vizijas ir idealus siūlo tik tose ribose, kuriose apie tai kalbama.

4. Sraigės Efektas ‘Snaigės Defektas — žingsnis į priekį nuo praėjusio ‘Monotonijos Anatomija‘ (2015), stygavusio heavy-psych ir stoner metal štampus, kurie monotonijos neišsuko iš jau senstelėjusios ir pasaulyje nutrainiotos estetikos. ‘Snaigės Defektas‘, šiuomkart jau vėjuotai atidundantis su efektuotu Swans‘išku viena-natiniu ir viena-akordžiu hipnotiniu ėjimu, įgauna daugiau svorio ir apsiaučia, šiokiu tokiu, futuristinio vesterno ponču, ramesnėmis albumo dalimis (‘Laukimas‘) nuteikiant soliariniam lėkimui (‘Nuaidėjo šūvis‘), vėtrungę pasukančiam į schizo-atbudimą (‘Kaleidoskopas‘). Nors ir albumas dažnai suskamba kaip vėlyvųjų gulbių runkelinė pakaita, jis turi drąsios ir užtikrintos pompastikos, o suakmenėjusių gitarų atsisakymas po debiuto ir proporcingas tempų paskirstymas šį darbą reikšmingai įstato į lokalią roko ekosistemą, taip galimai pasitarnausiant ateičiai, kaip kokybiškam, atraminiam, sektinam ir konsistencialiam eksperimentinio roko pavyzdžiui.

3. Shishi ‘Na x 80 https://suntantistrigrasis.com/2018/10/11/shishi-na-x-80/

2. Daujotas ‘Beluga Oblongatahttps://suntantistrigrasis.com/2018/11/18/daujotas-beluga-oblongata/

1. Erdve ‘Vaitojimas — negalėjome nenuvyti jam atskiros apžvalgos, tik kantriai užraugėme dumblėtame sladžo raiste, kad išlauktų savo pašaukimo, kaip kad ‘Vaitojimo‘ laukė Lietuvos metalas: https://suntantistrigrasis.com/2018/12/16/erdve-vaitojimas/

 

Specialusis redkolegijos onoras:

Karšti Klijai ‘Žėk turiu hobį (išleistas pačioje 2017 pabaigoje) — roko duetas netolimoje aplinkoje visada sudomina, nors ir neišvengia lyginimų su tokiomis sausomis garage blues poromis, kaip The White Stripes, Radio Moscow (pirmi trys LP) ir The Black Keys, tik čia daugiau taikaus Arklio Galią primenančio sardoniškumo, tik ne tokio įkyraus, o instrumentų tandemas — judrus, tačiau tai neištraukia iš idėjų stokos, dėl ko šį albumą pavyksta įvertinti tik neutraliai ir indiferentiškai.

Mattù ‘Išsiblaškiau — sunkoka įsisavinti, kodėl šitokia vidutinybes pranokstanti kūryba išvysta pasaulį, bet paliekama irti Pakartot.lt durpyne. Neišgarinta melancholija, sezoninės depresijos dūzgesys, Portishead‘iška reinkarnacija — tokį išsiblaškymą galima pripažinti.

Talonas ‘Kibinai — konceptualus albumas! Gličo dozė tešloje, šokiai mediniame kultūrnamyje, informatikos pamokos synthwave; neaiškios kilmės esybė tiesiai iš gūdaus požemio, iškloto slavišku kilimu.

Arturas Bumšteinas ‘The Rise and Fall of Jakob Bauer — kūrėjas nuo savo gerbtino drouninės elektroakustikos įdirbio niekur pernelyg nenukeliavo (taip tik patvirtindamas į nugarą kvėpuojančias tokių eksperimentų ribas), o šįkart dar William Basinski atsiduodantis konceptas, užtat kūrinio istorija verta dėmesio: pasitelktas daugiau nei šimtmečio senumo, pusantros minutės ilgio, į vaškinį diską įpliektas hebrajiškos dainos įrašas, atliktas Vienos kantoro Jakob Bauer. Bumšteinas iš originalios versijos skaitmeniniu būdu pašalino esminį vokalo elementą, palikdamas tik traškesį, šnabždesį, bežodį murmesį ir panašius trupinius. Pašalintas balsas šiame darbe įkurdintas ir įtaisytas nauju pavidalu, įdainuotu dvylikos mėgėjiškų Vienos vokalistų, tai atlikusių originalią melodiją girdint patį pirmą kartą. Pats pavadinimas nurodo į žmogaus balso fiksaciją įrašo mediume, bėgant laikui ištinkamą materialaus nyksmo. Žadina smalsumą, tačiau produkto rezultatas to nenustelbia.

Tamsis ‘UnderworldGirių Dvasių burbulinį dub‘ą apnikęs užtemimas, už pastarąjį viršesnis oldskūlinio industrial/acid techno grąžinimu į radarą, bet įjungiant jam per daug mimikriškai dauginantį skenerį, kas viską nenoromis paverčia videožaidimo garso takeliui tinkančia trintimi. Atsisakome komentuoti pseudonimo pasirinkimą (kaip ir neigiama prasme vadovėlinius dainų pavadinimus) — verčiau jau būtų pasikrikštijęs Pagirių Dvasiomis.

SC ‘Vietinis dantistas — aštuonerius metus (įrašytas 2010) neišleistas paskutinis ‘cirkininkų’ — vienos originaliausių šalies pankroko grupių — albumas, menantis jau tolokos praeities hardkoro skambesio relikviją su kreivais emo čiuptuvais.

Parašykite komentarą

Įveskite savo duomenis žemiau arba prisijunkite per socialinį tinklą:

WordPress.com Logo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo WordPress.com paskyra. Atsijungti /  Keisti )

Google+ photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Google+ paskyra. Atsijungti /  Keisti )

Twitter picture

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Twitter paskyra. Atsijungti /  Keisti )

Facebook photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Facebook paskyra. Atsijungti /  Keisti )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.